Skip to main content

Tips på bra digitala verktyg för dig som jobbar hemma

Några av oss kanske arbetar mer på distans nu än någonsin. Vissa av oss tvingas göra det plötsligt på grund av Corona-viruset, andra har gjort det av trevligare anledningar en längre tid. Vi tänkte passa på att tipsa om några av de digitala verktyg vi använder för att effektivisera och digitalisera arbetet på distans.

Hoppas att det kan hjälpa och inspirera någon!

 

Projekthantering

Productive.iohttps://www.productive.io/
Projekthantering, todo, tidrapportering, retainerhantering, resursplanering, säljstöd, finansiella rapporter i realtid och fakturering på en lagom nivå för en liten byrå.

Teamwork.comhttps://www.teamwork.com/
Kraftfullt projekthanteringsverktyg med allt större team kan behöva.

 

Kommunikation

Slackhttps://slack.com/intl/en-se/
Snabb kommunikation och fildelning, främst inom företaget, men även externa grupper. 

Wherebyhttps://whereby.com/digitalera
Videosamtal och skärmdelning med kunder. Inga program att ladda ner, inga koder att komma ihåg, bara att “knacka på” för att bli insläppt.

Tawk.tohttps://www.tawk.to/
Chat på vår webbplats med blivande kunder och nyfikna besökare.

 

Fildelning

Google Drivehttps://drive.google.com/
Jobba fler samtidigt i samma dokument, excelark, presentation m.m.

Dropboxhttps://www.dropbox.com/
Spara filer i molnet och samarbeta i gemensamma mappar.

Wetransferhttps://wetransfer.com/
Skicka större filer till kunder och kollegor.

 

Visualisera idéer

Balsamiqhttps://balsamiq.com/wireframes/
Skissa fram wireframes digitalt för att snabbt förstå digitala flöden och dela snabbt med kunder och kollegor.

Adobe Creative Cloudhttps://www.adobe.com/
Spara och dela designdokument i molnet med koppling till hela Adobe familjen.

 

Versionshantering av kod

Gitlabhttps://about.gitlab.com/
Vi på Digitalera sparar och versionshanterar all vår kod digitalt i molnet med hjälp av verktyget Gitlab.

 

Bokföring

Fortnoxhttps://www.fortnox.se/
Störst i sverige på webbaserad bokföring och fakturahantering.

Speedledgerhttps://www.speedledger.se/
Bokföringsprogram med direktkoppling till din bank, bokför med ett klick.

 

Lösenordshantering och delning

Dashlanehttps://www.dashlane.com/
Spara lösenord och inloggningar på en säkerplats och dela med de som behöver.

 

To-do listor

Trellohttps://trello.com
Hela idén med Trello är att planera, samarbeta och organisera uppgifter digitalt. Därför passar den alldeles utmärkt för att arbeta på distans.

Wunderlisthttps://www.wunderlist.com/
To-do listor enkelt på datorn och mobilen redo att delas med dina kollegor.